I årene 2022 og 2023 lagde vi programmer med to ikoniske komponister som tyngdepunkt, Beethoven i -22 og Brahms i -23. Det var fantastisk å gå i dybden på disse to, men jeg fikk lyst til å lage et mer variert program i år, litt mer kontrastfylt.
Allerede i fjor ble jeg trigget av det ungarske. Det er mange forbindelseslinjer til ungarsk folkemusikk i Brahms´ musikk, og vi gjorde også flere sterke verker av György Ligeti, som ville fylt 100 år i fjor. Det ble fristende å følge det ungarske sporet videre. Så visste jeg at vi skulle ha med oss Det Norske Solistkor i år, og da fikk jeg veldig lyst til å gjøre noen programmer med Johann Sebastian Bach.
Selve tittelen «Kontraster» er tatt fra verket av Bela Bartok som spilles under åpningskonserten, og jeg synes det gjenspeiler helheten i programmet, som er blitt veldig kontrastfylt.
Det er så mange sterke personligheter i det ungarske musikklivet. Jeg har spilt noen ganger med Budapest Festival Orchestra og dirigent Ivan Fischer. I et globalt musikkliv hvor mange mener at symfoniorkestrene er blitt helt like – om de kommer fra USA, Europa eller Asia, så skiller dette orkesteret seg virkelig ut. Allerede før de spiller er ritualet for å stemme instrumentene annerledes enn det vante. Alle orkestre i verden i dag stemmer ved at solo-oboisten spiller en enstrøken A, som musikerne stemmer etter. I Budapest stemte orkesteret instrumentet etter flere stemmetoner som ble gitt til de forskjellige instrumentgruppene. Ikke spør meg hvilke det var, men det var veldig overraskende, og typisk ungarsk, egenrådig.
Engasjementet og samholdet i dette orkesteret er uvanlig. En veldig rørende opplevelse var å se hele orkesteret stå opp og synge a cappella Brahms som ekstranummer etter en konsert hvor de hadde avsluttet med Brahms første symfoni. Ivan Fischer mener at orkestermedlemmene skal kunne synge, og de begynner visst ofte orkesterprøvene med korsang.
Jeg har også arbeidet med komponisten György Kurtag. En unik komponist og en helt fabelaktig musiker, fanatisk på musikkens vegne. I vårt miljø finnes det utallige historier om hvordan Kurtag aldri er fornøyd, hvordan han kan bruke timer sammen med musikere på å jobbe fram bare noen få takter, helt blind for praktikaliteter og fastsatte prøvetider. Tilbakemeldingene til musikerne er ærlige og direkte, for å si det mildt. Ligeti hadde denne samme fanatiske holdningen, og det egenrådige gir seg veldig til kjenne også i musikken.
For noen individuelle stemmer og komponister det finnes fra dette landet! Franz Liszt, Bela Bartok, György Kurtag, Zoltan Kodaly, György Ligeti. Bare det å si disse konsonantrike navnene høyt gir følelsen av egenart.
Jeg synes det er fascinerende hvordan de ungarske komponistene har klart å inkorporere elementer av sitt lands folkemusikk i verkene sine. Det finnes der hele tiden: de gnissende intervallene, bevegelige gester fra dansemusikken, det sangbare som alltid er bygd på språket, med den ungarske betoningen, alltid på første stavelse. Bartok viste virkelig vei her, som en av de helt store i det 20. århundre. Jeg tror den veien han viste har vært enormt fruktbar for senere komponister, og er kanskje en av grunnene til at det finnes så mange sterke stemmer i den ungarske samtidsmusikken.
Nei. Vi gjør noe kammermusikk, men hovedtyngden blir på pianomusikken og på verket Via Crucis for kor og piano, et verk som er noe helt for seg selv, komponert på slutten av Liszts liv. Det er et nakent verk, meditasjoner over Kristus´ 14 stasjoner på veien til korset. Her er langt færre toner enn det vi forbinder med den tidligere overdådige Liszt. Mot slutten av livet skrev han musikk som beveger seg langt mot det fritonale, og Liszt går her kanskje enda lenger mot oppløsingen av dur- og moll-tonalitet enn det hans svigersønn Richard Wagner gjorde.
En digresjon: Jeg møtte et par ganger Reinbert de Leeuw (nederlandsk komponist, pianist og dirigent) noen år før han døde (2020). Han var veldig opptatt av Liszts Via Crucis, og på youtube finnes en times lysende vakker samtale, hvor han snakker om verket og viser eksempler. Han klarer å vise hvor fantastisk og vakkert stykket er oppbygd, og hvor oppsiktsvekkende radikalt det var i sin samtid. Anbefales!
Ellers er det jo mest i pianomusikken at Liszt var banebrytende. Han skriver for pianoet på en helt ny og orkestral måte, overveldende fargerikt, smektende og veldig krevende. Det siste, den ekstreme virtuositeten, tenker jeg nesten på som et ungarsk trekk. Innen pianomusikken så er få stykker så krevende å spille som Liszts og Ligetis etyder, eller feks Bartoks pianokonserter. De strekker strikken ekstra langt for utøverne, helt til grensen av hva som føles mulig, eller enda lenger..
Når det ble klart at Solistkoret skulle komme til festivalen, fikk jeg lyst til å gjøre noen konserter med Bach, både instrumentalmusikk og korverk. Jeg gleder meg til å høre gambesonatene, cembalokonserter og cellosuite i den vakre middelalder-kirken. Motetter og kantater var først inne på programkladden for koret, men det ble veldig fristende å prøve å sette opp Johannespasjonen, særlig når det ble klart at det i år er 300 år siden den første framførelsen av verket. Selv har jeg veldig sterkt forhold til Bachs to store pasjoner, Mattheus- og Johannespasjonen. Det er få verk i vår klassiske musikktradisjon som betyr like mye for meg. Jeg tror jeg var rundt tyve år da jeg hørte Johannespasjonen for første gang, i den fantastiske innspillingen med John Eliot Gardiner og Monteverdi choir fra 1985. Jeg husker jeg først hørte åpningskoret mange ganger etter hverandre, med åpen munn. Pulsen i bassen, de bølgende strykerne, de to oboene som skjærer seg som nagler gjennom hendene på korset , utbruddene i koret. Det er overveldende. Verket er mer kompakt enn Mattheus-pasjonen, og jeg elsker det stringente. Handlingen drives framover med stor spenning, mens arier og koraler sørger for ro og ettertanke. Skiftene mellom uro og ro i verket er voldsomme og rørende.
He he, ja det kan kanskje se sånn ut. Jeg håper det kan være interessant å høre disse to verkene to dager etter hverandre. Begge bygget på lidelseshistorien, men de er to vilt forskjellige verdener.
Gunnar Danbolt har skrevet strålende tekster om begge disse verkene i heftet Maleri og Musikk som man kan kjøpe under festivalen. For meg var det spesielt interessant å lese om den teologiske motstanden som begge komponistene møtte i sin samtid for disse verkene.
Ja, for meg er det et slektskap. Begge komponistene skriver ofte kortere stykker, flyktige miniatyrer, de skriver begge personlig hudløs musikk. Begge bruker programmatiske titler som gjerne omhandler personer eller hendelser, og vi blir invitert inn i en privat verden. Vi vet at Schumann brukte små temaer i sine stykker som hans kone Clara umiddelbart ville forstå betydningen av. Kurtags korte stykker synes også ofte å bli inspirert av det næreste og de nærmeste, som alle hans «Hommáge a ….» , stykker skrevet som en hilsen eller til minne om personer i hans krets.
Og Kurtags Hommage a R Sch – altså Robert Schumann, er en genial hilsen fra en komponist til en annen, hvor Kurtag bruker tematikk og musikalske figurer som er hentet fra Schumanns verden.
Ruth Wilhelmine Meyer er bokstavelig talt en helt særegen stemme i vårt musikkliv. Stemmen hennes har et enormt omfang, og hun bruker den på utradisjonelt vis, fra det vareste hviskende til rå strupesang. Hun har en veldig klar visjon for hva og hvor hun vil med sine komposisjoner, men improvisasjon er også en viktig del av hennes univers. Det blir fint å få presentert Ruth Wilhelmine på forskjellige måter under festivalen. Solistkoret skal gjøre hennes Lokeslottet, som de urframførte i fjor. Hun skal gjøre solo-framføringer, og hun utforsker folkemusikken i samarbeid med hardingfele-spiller Aleksander Aga Røynstrand. Og så skal jeg leke meg i Dovregubbens hall sammen med henne. Hun tar utgangspunkt i Griegs musikk, men enda mer i Ibsens fortelling og roller. Jeg hadde en forberedende arbeidsøkt med henne i vår på dette, og ble veldig imponert over hennes tilgang på måter å gå inn i dette velkjente stoffet på. En ting er jeg sikker på: denne Dovregubben blir ikke kjedelig!
Ja, årets festival er ambisiøs og et stort løft for oss. Det blir 45 personer på scenen under framførelsene av Johannespasjonen. Vi har aldri vært i nærheten av det i Riddersalen. Jeg gleder meg som et barn til konsertene med pasjonen, og til veldig mye annet.
Vårt publikum på festivalen er alt fra kammermusikk-elskere fra inn- og utland til de som ikke har noe forhold til den klassiske musikken, men som har lyst til å oppleve festivalstemningen. Mitt håp er at alle skal kunne oppleve noe som fanger interesse i hvert av programmene, noe gjenkjennelig eller kanskje noe fullstendig overraskende. Det fantastiske med musikken er at man aldri vet når det «treffer». Jeg kan planlegge et program, men opplevelsen av det blir ofte annerledes enn det jeg har sett for meg. I Rosendal i sommer blir det uansett mange «gåsehud»-opplevelser, det er jeg ganske så sikker på.