Mari Eriksmoens utsøkte musikalske ferdigheter og imponerende allsidighet har ført til en blomstrende karriere og utallige anerkjente opptredener på Europas fremste opera-, konsert- og recitalscener, sammen med varige samarbeid med mange viktige orkestre, dirigenter og regissører. I den nåværende sesongen debuterer Eriksmoen som Anne Trulove i The Rake’s Progress ved Den Norske Opera under Kirill Karabits, som Costanza i en ny produksjon av Vivaldis Griselda ved Det Kongelige Danske Teater under Lars Ulrik Mortensen, som Zabelle i George Benjamins Picture a Day like This ved Tiroler Festspiele Erl, dirigert av Corinna Niemeyer, og hun slutter seg til Helsinki Baroque Orchestra og Aapo Häkkinen som Ilia i Mozarts Idomeneo i konsert i Helsinki, Amsterdam og Herne.
På konsertscenen i 2024/25-sesongen vender Mari tilbake til Den Norske Opera for Brittens Les Illuminations under Edward Gardner, gjør sin japanske debut med Sapporo Symphony Orchestra i Mahlers Symfoni nr. 2 under Elias Grandy, synger Solveig i Griegs Peer Gynt med Orquesta y Coro de RTVE og Thomas Dausgaard, og hun turnerer og spiller inn Haydns Cäcilienmesse med Kammerorkester Basel under René Jacobs.
Tidligere sesonger har Mari Eriksmoen utmerket seg som Mélisande i Pelléas et Mélisande (Opera Vlaanderen, Grand Théâtre de Genève, Grand Théâtre de Luxembourg, Teatro de la Maestranza, Sevilla), Pamina i Simon McBurneys anerkjente oppsetning av Die Zauberflöte (Festival d’Aix-en-Provence, Dutch National Opera, Opernhaus Zürich, Bergen National Opera), Marzelline i Fidelio (Opéra Comique), La Fée i Cendrillon (Komische Oper Berlin), Susanna i Le Nozze di Figaro og Sophie i Der Rosenkavalier (Den Norske Opera), og Waldvogel i Daniel Barenboims episke Ring-sykler ved Teatro alla Scala.
Mari Eriksmoen har nylig lagt til flere nye roller i sitt repertoar, inkludert Blanche de la Force i Barrie Koskys produksjon av Poulencs Dialogues des Carmélites under Yi-Chen Lin for Den Norske Opera, Donna Anna i Mozarts Don Giovanni med Swedish Radio Symphony Orchestra under Daniel Harding, tittelrollen i Monteverdis L’incoronazione di Poppea med Ensemble I Gemelli, Gerda i Hans Abrahamsens The Snow Queen ved Het Concertgebouw i Amsterdam under Kent Nagano, Cleopatra i Giulio Cesare ved Festival d’opéra baroque de Beaune og Romilda i Xerxes ved Opéra de Normandie Rouen.
Eriksmoens debut ved Salzburger Festspiele markerte hennes opptreden med Václav Luks og Collegium 1704 som Isacco i Myslivečeks sjeldenhet Abramo ed Isacco. Eriksmoens debut i 2010 som Zerbinetta i Ariadne auf Naxos ved Theater an der Wien, dirigert av Bertrand de Billy, markerte begynnelsen på en regelmessig tilstedeværelse på den historiske Wien-scenen, og hun vendte tilbake gjennom det neste tiåret som Olympia (Les contes d’Hoffmann), Euridice (Monteverdis L’Orfeo), Servilia (La clemenza di Tito), Agilea (Handels Teseo), og som Susanna, Zerlina og Fiordiligi i Da Ponte-trilogien, dirigert av den avdøde Nikolaus Harnoncourt.
Nylige høydepunkter på konsertscenen inkluderer hennes debut med Chicago Symphony Orchestra i Mahlers Symfoni nr. 2 under Neeme Järvi, Mendelssohns A Midsummer Night’s Dream med Berliner Philharmoniker og Ivan Fischer, Brahms’ Ein deutsches Requiem med Münchner Philharmoniker og Paavo Järvi, Schumanns Das Paradies und die Peri med Gewandhausorchester Leipzig under Philippe Herreweghe, Mahlers Symfoni nr. 2 med Orchestre de Paris og Klaus Mäkelä, Mahlers Symfoni nr. 8 med Oslo Filharmoniske Orkester og Jukka-Pekka Saraste, Mahlers Symfoni nr. 4 med Tonhalle Zürich og Kent Nagano, og Beethovens Symfoni nr. 9 med Wiener Symphoniker og Omer Meir Wellber.
Mari Eriksmoens imponerende diskografi inkluderer nylige utgivelser av Britten og Canteloube med Bergen Filharmoniske Orkester og Ed Gardner (Chandos), Handel og Mozart med Stavanger Symfoniorkester og Jan Willem de Vriend (Challenge Classics), og hennes “komponerte, elegante og overbevisende” debutrecital med pianist Alphonse Cémin (Alpha). Hun har også medvirket på Schumanns Szenen aus Goethes Faust med Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks under Daniel Harding (Naxos) og Mozarts Die Entführung aus dem Serail med både Akademie für alte Musik Berlin under René Jacobs (harmonia mundi) og Glyndebourne Festival Opera under Robin Ticciati (Opus Arte DVD).
Eriksmoen fullførte sine studier i Oslo (Norsk Musikkhøgskole), Paris (Conservatoire National Supérieur) og København (Royal Danish Academy of Opera) før hun ble lansert umiddelbart i sin karriere i 2010 med en invitasjon til å debutere som Zerbinetta i Ariadne auf Naxos ved Theater an der Wien, dirigert av Bertrand de Billy.