En pianist med brennende temperament og virtuositet, Yulianna Avdeeva vant førsteprisen i den internasjonale Chopin-pianokonkurransen i 2010, noe som ga henne internasjonal berømmelse for å «lede feltet, når det gjelder ren lidenskap og musikalsk dyktighet, for ikke å nevne teknisk sikkerhet», i forestillinger som var «fulle av dybde og farge» (The Telegraph). I 2022 omtalte Pittsburgh Post-Gazette Avdeeva som en «enkelteksplosjon av episk størrelse».
Etter sin utsolgte debutkonsert på Carnegie Hall tidlig i 2023, vender Avdeeva tilbake til Carnegie i oktober 2024 med et program med Chopin og Liszt, inkludert Liszts berømte pianokonsert i b-moll. Hun vil også fremføre dette programmet på scener i Spania, Tyskland, Frankrike, Østerrike, Italia og Seattle. I Boston skal hun spille Liszt og Beethovens Hammerklavier-sonate; på Festival Lanaudière fremfører hun Sjostakovitsj 24 Preludes og Fugues, Op. 87, og på Rockport Chamber Music Festival, både Sjostakovitsj og Chopin.
Våren 2025, til minne om 50-årsjubileet for Dmitri Sjostakovitsjs død, fremfører Avdeeva komponistens 24 Preludes og Fugues, Op. 87, i Gewandhaus, i Leipzig, som del av en Sjostakovitsj-festival med Gewandhaus Orchester i samarbeid med Boston Symphony Orchestra. Hun vil også spille syklusen i Pierre Boulez Hall i Berlin, Palau de la Música i Barcelona og Madrid, i Ostrava, Tsjekkia og i Seon, Sveits.
Kammermusikkhøydepunkter for Avdeeva i 2024-25 inkluderer Alfred Schnittkes Kvintett, med medlemmer av Wien-filharmonien, på Salzburg-festivalen; Schnittkes Konsert for piano og strykere, og Concerto Grosso No. 6, med Gidon Kremer og Kremerata Baltica; og en trio-turné med Julia Fischer og Daniel Müller-Schott på Rheingau Musikkfestival, Kissinger Sommer og Wigmore Hall i London.
Avdeevas nylige og kommende orkestrale høydepunkter inkluderer Chopins pianokonsert nr. 1 med Orchestra of the Eighteenth Century i Kyoto, Osaka, Tokyo og Fukuoka, og med Chicago Symphony Orchestra; Mozarts pianokonsert nr. 23 med Baltimore Symphony Orchestra; Prokofievs pianokonsert nr. 3 med Pittsburgh Symphony Orchestra; Beethovens pianokonsert nr. 4 med Pacific Symphony; Rachmaninoffs Rhapsody on a Theme of Paganini med Florida Orchestra og Tokyo NHK Orchestra; Bernstein The Age of Anxiety med RAI Italian Radio Orchestra og Minnesota Orchestra; Chopins pianokonsert nr. 2 med Barcelona Symphony Orchestra; og Griegs pianokonsert i a-moll med Orquesta Sinfónica de Galicia.
Avdeeva er også en plateartist og ga ut albumet Resilience i 2023, med musikk av Szpilman, Weinberg, Sjostakovitsj og Prokofiev — komponister som overlevde i tider med stor politisk ustabilitet. Avdeevas siste album, Voyage, som inneholder Chopins sene verker, blir utgitt i september 2024; en innspilling av Sjostakovitsjs Op. 87 følger våren 2025 (alle tre på Pentatone). Hennes innspillinger av Chopins pianokonserter med Orchestra of the Eighteenth Century og Frans Brüggen (2013), hennes tre soloalbum med verk av Bach, Mozart, Schubert, Chopin, Liszt og Prokofiev (2014, 2016, 2017), og hennes samarbeid med Gidon Kremer i Weinbergs kammermusikk (2017 og 2019), er en imponerende dokumentasjon av hennes kunst, toppet med en soloinnspilling for Deutsche Grammophon (2019) som del av en milepælsamling viet til Chopin-konkurransens gullmedaljevinnere.
#YuliannasMusicalDialogues er et engasjerende online-initativ som gir et åpent rom for hennes følgere og pianoentusiaster. Gjennom regelmessige uformelle innlegg på sosiale medier åpner hun en online-dialog om livet og verkene til en valgt komponist, med spesiell oppmerksomhet på detaljer i bemerkelsesverdige verk, og dekonstruerer kunstens utførelse.